lørdag 16. januar 2010

Gull og glitter her, og slummen baki der!



Som mange av de andre landene i verden så er bali et veldig fattig land. Store deler av befolkningen lever under fattigdomsgrensen og vi ser mye som er trist og fælt. Men det er ikke slik for alle. Hotellene er som slott og for turistene er dette en perle. Det er store kjøpesenter her og strendene strekker seg rundt hele Bali. Men rett utenfor disse perlestedene sitter unge mødre med barna sine på fortauet midt på natten. Små jenter nedi 8-9 års alderen bærer lillesøskene sine å tigger midt i hovedveien når bilene stopper på rødt lys. Og vi merker det spesielt godt når vi er på utestedene og skal hjem. Forrige helg var det ca. 10 damer med babyer i fattle som stod utenfor det store diskoteket her, så ser de på oss og river oss i armen.




PÅ BESØK PÅ BARNEHJEMMET :)


Jeg er med i en gruppe som heter barnehjems gruppen her. Vi skal være med å bidra med litt penger og en aksjon til et barnehjem her på Bali. Onsdag morgen fikk vi reise opp til barnehjemmet for å besøke dem. Vi var 20 jenter fra klassen som reiste opp. Barnehjemmet ligger tre timer med buss fra anada resort semynak ( som er min nåværende adresse)
Vi hadde pakket med oss godteposer og noen poser med donerte klær til barna. Det skulle være en forbredning til barnehjemsdagen som vi har hatt idag søndag. På barnehjemme bor det ca 35 barn og de er alderen 4 til 18 år. De er hindu barn og på barnehjemmet får de be tre ganger til dagen. Barna har foreldre og søsken men familien deres har ikke rå til å ta seg av dem, derfor får de komme til barnehjemme. Vi fikk se rommene deres og lekte litt med dem og delte ut det vi hadde med. Jeg visste litt hva jeg gikk til siden jeg har vært i ukraina men det var veldig spennende og få se det her på bali også. Det er noe helt spesielt med slike barn. De har en utrolig livsglede og når vi spurte dem hva de ønsket seg så var det enten sko jakker eller skolesekker som sto på listen. Ingen av oss hadde engang komt på å ønsket oss slike ting, fordi det er en selvfølge for oss. De små godteposene vi laget til dem fikk øynene deres til å lyse opp. Å det er så gøy å se at vi kan hjelpe de med så små ting.
Her er noen bilder :


Guttane :)



marit fekk prøva seg på trommene!

heile jengen!

ein fattige landsby me besøkte tiligare.



BARNEHJEMSDAGEN

Idag hadde vi barnehjemsdag her på hotellet. Alle barna fra barnehjemmet kom ned til oss for å ha en dag sammen med oss. Det var veldig gøy. Når barna kom fikk de spise lunsj og slappe litt av så badet vi i bassenget nesten hele dagen. Dette var nok det kjekkeste med å komme hit og barna var helt ville. De hoppet og stupte og plasket i flere timer og at vi var i bassenget sammen med dem var også veldig gøy. Etterpå hadde vi leid en klovn som kom og hadde leker sammen med barna. De smilte fra øre til øre og man skulle nesten tro at det var julaften. Dagen ble avsluttet med at barna fikk hver sin bøtte med navn på som inneholdt ny tannkost, såper og hygene produkter. Dette var noe de virkelig trengte og etter vi hadde vært der på onsdag bestemte vi oss for at dette var noe de måtte få. Barna takket å smilte å tok oss høfflig i hånda før de måtte reise hjem. Det var tristere denne gangen en forrige fordi nå vet vi at vi ikke får se dem igjenn. Det var en veldig god dag og det gjør godt i hjertet å få være med på noe sånt. 30. oktober skal vi ha auksjon der pengene skal gå til disse barna.






Ellers så går dagene mye med til lesing. Vi skal ha eksamen på fredag og jeg begynner å føle at vi har et hverdagsliv her nede. Vi går på fotball trening, yoga, spiser brød og ost og yougort, og er en del på stranden;) Snart er det det regntid her nede så det er veldig klamt i været om dagene, det merker vi veldig godt. Etter eksamen skal vi på ferie til Gilliøynene så det kommer iallefall en oppdatering ifra det. Prøver å blogge så ofte jeg kan men internett forbindelsen er ikke så veldig bra her nede. Så prøver å iallefall oppdatere når vi har gjort noe utenom det vanlige.

Tilslutt vil jeg legge med et bilde jeg tok når jeg var ute å shoppet en dag. Det dukket plutselig opp og da tenkte jeg på familien min som er i Qatar som jeg er så veldig gla i. Så her folkens e der et bilde te ære for dokke :)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar