lørdag 16. januar 2010

De første ukene på Bali:)

Nå har jeg vært på bali i to uker,og jeg har det veldig bra!:) Bali er herlig, iallefall for oss som er turister. Det er et fattig land så lokalbefolkningen har ikke så mye å rytte med. Jeg har opplevd utrolig mye på disse ukene og jeg er veldig gla for å være her. Mest positive ting men også ting som ikke har vært fullt så kjekt.

Den første helga vår her dro vi avgårde til et nydelig hotell et stykke unna. Her fikk vi servert en deilig middag og badet og koste oss. Neste morgen klokka seks dro vi avgårde på delfin safari. Vi ble fordelt ut i små båter og vi skulle se om vi fant ville delfin flokker! Det var utrolig spennende og plutelig rett forann oss så vi finnene så vidt over vann. Stemmningen i båten økte enda mer og vi kikket rundt oss hele tiden mens sjåføren kjørte så godt han kunne. Vi så tre eller fire forskjellige flokker. Det var helt utrolg og like fort som de dukket opp forsvant de.






Etter delfin safarien skulle vi på et delifinshow. Dette var også en fantastisk opplevelse. Hvordan lærer man en delfin at den skal hoppe gjennom ringer og sparke baller med halen? Utrolige dyr. Etter showet fikk vi også bade med delfinene. De var veldig ville og lekne med det var abselutt vert de ekstra rupiene vi måtte ut med!:)



de var veldig ville, litt skeptisk her!


Mandagen var det klart for første skoledag, og dette er selvsagt alltid spennende. Jeg tror ikke noen av oss helt visste hva det var vi skulle ta. Vi skal ta tre fag her nede og de er delt opp i semester så vi har en måned med hvert av dem. Alså de to hovedfagene. Det siste faget må vi ta på egenhånd innimellom. Vi er en klasse på 120 studenter. Og for de som ikke vet hva exphil og exfac er så handler det altså om våre kjære filosofer og deres teorier. Det er utrolige vanskelige fag og jeg håper bare jeg klarer å bestå slik at jeg får studiepoengene mine. Vi har en kul lærer og grei skoledag. Fra kvart over ni til 11 eller 12 så vi skal nok klare oss. Etter det har vi fri, men det er selvfølgelig lurt og lese litt pensum etter skoletid også. Etter skolen pleier vi å finne på noe gøy. Viss det er sol er det deilig å dra på stranden og det blir en del shopping om kvellene. Ellers har vi fotballtrening to ganger i uka og det er også snakk om et yoga kurs som skal komme, Det er kjekt å ha noe å gjøre.

klasserommet vårt:)



fotballtrening!

Vi har også vært på en tur til en strand som heter Greger beach og til Apetempelet uluwatu. her var det ville aper som bodde og de var veldig frekke. De stjal alt man hadde med seg og vi måtte kjøpe med mat til dem. Det var små søte apebabyer som satt på skulderen vår å sinte mødre pg fedre så vi løp ifra. Tempelet lå på en utrolig fin plass og det var abselutt verdt et besøk. Til tempelet kjørte vi i gamle wolgswagen cabrioleer som var veldig herlig på bali!



utsikten fra tempelet


Vi har også vært på båttur på en kjempefin øy der vi fikk snorkle, kjøre bananabåt og besøke en fattig landsby.
Lørdag 19. våknet vi til noe som ikke var fullt så gøy. Da var det nemmelig et kraftig jordsjelv her på bali som målte over 6 på rich skala. Vi våknet av at sengene våre ristet, shampoene på badet falt ut av hyllene og det var en ekkel lyd over oss. nesten som torden. Det var noen forferdelige minutter og vi måtte bare ta tak i dynene og komme oss ut. Det gikk heldigvis bra med alle. Det var bare panikk som skapte noen få skader. Men det var ingen alvorlige skader eller omkommne. Senere på dagen var det også etterskjelv og frykten for sunami var også til stede.
Bali er ikke bare idyllisk. En kjent terorist er nettopp drept her og ryktene om bombetrusler og at der var tryggest å holde seg hjemme surret rundt. Vi hører stadig at det er lurt å holde seg unda store folkemengder og turistplasser. Det er ikke større fare enn hjemme sier ambasaden men med jordsjelv samme uke så levde jeg litt i frykt disse dagene. Bare det å ta taxi fra et sted til et annet her kan være farlig for som sagt så er traffikken veldig veldig farlig her. Men sånn er det. Alt føles tryggere der man er oppvokst.

Myggen her nede er et annet problem. De finnes over alt og stikker hele tiden. Jeg har aldri merket noe til myggen hjemme, men her er det helt forferdelig. Jeg hovner opp og får store buller. De klør veldig mye og ofte våkner vi om nettene for det er så vanskelig og sove. Jeg har fått allergi tabletter og salve på apoteket og håper at når det begynner å minke på blodet så vil det gi seg. Jeg vet ikke om jeg orker tre månder med myggstikk.


slik ser beina mine ut



Igår tok jeg min første surfetime og det var veldig gøy. Jeg fikk bank i bølgene men etter veldig mye knall og fall klarte jeg tilslutt å stå på brettet. Jeg skal ta et kurs over seks ganger og jeg håper at det blir mer enn det. Det er gode bølger her og strendene er lange å herlige. Dette er en sport man bare må prøve når man er på bali. Nå er det helg igjenn og imorgen skal vi prøve en ny strand.

To be continued... :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar